Lajina urheilulogistiikka – CHS:n Heikki Mattola on neljän Olympiakisan mies

Facebook
LinkedIn
X
Työntekijät CHS kontin edessä

Salt Lake City 2002, Vancouver 2010, Rio de Janeiro 2016 ja PyeongChang 2018 – CHS:n tapahtumalogistiikkajohtaja Heikki Mattolalla on pitkä kokemus Olympiakisoista ja muista urheilutapahtumista sekä niihin liittyvästä urheilun logistiikasta. Heikin laji on  urheilulogistiikka. Edellä mainituista kohteista kaksi ensimmäistä olivat PyeongChangin tapaan talviolympialaiset ja Riossa taas järjestettiin viimeisimmät kesäolympialaiset.

CHS ja Olympiakomitea

Suomen Olympiakomitean ja Suomen Olympiajoukkueen virallisena logistiikkakumppanina CHS huolehtii siitä, että Olympiakomitea sekä kaikki urheilijat voivat keskittää energiansa urheilullisten asioiden edistämiseen luottaen siihen, että rahti päätyy täsmällisesti perille kulloiseenkin kohteeseen.

CHS:n Heikki Mattola on urheilulogistiikan asiantuntija

Urheilulogistiikka on ihan oma tapahtumien taiteenlajinsa. Tällä hetkellä CHS:n ja Suomen Olympiajoukkueen matka kohti Koreaa ja PyeongChangin talviolympialaisia helmikuussa 2018 on jo hyvässä vauhdissa. Matka sinne alkoi oikeastaan melkein heti Rio de Janeiron kesäolympialaisista kotiutumisen jälkeen viime vuoden syyskuussa.

Lähes 200 hengen Olympiajoukkueen saumaton matka kohti olympianäyttämöitä on aina projekti, jonka eteen sadat ammattilaiset työskentelevät. Olympiajoukkueen kumppanina CHS Expo Freight huolehtii siitä, että joukkueen rahti päätyy perille ajoissa ja turvallisesti.

– Varmistamme sen, että tavarat ovat ajoissa lastattavana ja kaikki tarvittavat asiakirjat ovat kunnossa. Pakkausten tulee olla merikuljetuksen kestäviä ja niissä tulee olla oikeat merkinnät. Tarkistamme, että vakuutukset ovat kunnossa ja selvitämme vastaanottavan maan säännöt ja muodollisuudet. Yhteistyö asiakkaan kanssa on tärkeää, sillä asiakkaalta saatavien ohjeiden merkitystä ei voi turhaan korostaa, Heikki Mattola selvittää.

Matkalla sattuu ja tapahtuu

Kesäolympialaisissa Riossa kaikki meni Heikki Mattolan mukaan yllättävänkin sujuvasti. Brasilian tullausprosesseissa odotettiin enemmänkin haasteita kuin mitä sitten käytännössä tuli eteen.  Heikki muistelee mieleenpainuvimmaksi kuljetettavaksi Rioon paralympiapurjehtija Niko Salomaan purjeveneen monivaiheisen matkan kilpailupaikalle Brasiliaan ja sieltä taas kotiin Suomeen monen sataman kautta.

– Varsinaisten kilpailuvälineiden lisäksi Rioon kuljetettiin konteissa joukkueen muita varusteita sekä suomalaisia elintarvikkeita ja tuotteita, joilla luotiin kisakylään Suomen joukkueelle kodinomainen tunnelma. Esimerkiksi puutarhahuonekaluja urheilijat käyttivät olympiakylässä asuessaan, ja polkupyöriä tarvittiin kisakylässä liikkumiseen, Heikki kertoo.

Salt Lake Cityn talviolympialaisista ovat jääneet mieleen Utahin osavaltion tarkat säännökset. Suomen Olympiakomitealla oli myös tuolloin paluukuljetuksissa oma charter-lento, johon Heikki Mattola oli buukannut koko rahtitilan. Tällä tavalla kaikki Suomen Olympiakomitean kaikki tavarat lastattiin ensimmäiseksi muuten täpötäyteen koneeseen.

– Vancouverin talviolympialaisissa taas selviteltiin tavaroiden vaarallisia aineita (hiuskiinteet ym. kauneudenhoitoon liittyvät tuotteet), joita oli ennakkoon ilmoittamattomina pakattu varusteiden joukkoon. Nämä ilmoittamatta jääneet tuotteet piti valitettavasti purkaa kuormasta, Heikki muistaa.

PyeongChang 2018 keskellä talviurheilukautta

Suomesta Pyeongchangiin on matkaa yli 7000 kilometriä. Yli 200 hengen joukkueen lisäksi kisakaupunkiin on lähdössä valtava määrä joukkueen varusteita, kuten suksivoiteita ja hierontapöytiä. Tällä kertaa Olympiaprojekti on vaativa, sillä se ajoittuu keskelle talviurheilukautta. Esimerkiksi maailmancup sekä maastohiihdossa että alppilajeissa on täydessä käynnissä ja urheilijat jatkavat cupissa heti olympialaisten jälkeen. Urheiluvälineiden on oltava perillä täsmällisesti taas heti seuraavassa kilpailutapahtumassa.

Logistiikan toimivuuden ja luotettavuuden merkitys on taas Korean olympialaisissa avainasemassa. Rahdin kuljetusten suunnittelutyöhön on panostettava ja hyvin tehty ennakkovalmistautuminen ratkaisee kuljetusten onnistumisen.

– Yhteistyömme Olympiakomitean kanssa on alkanut jo hyvissä ajoin. Finnairilla on suorat lennot Suomesta Koreaan ja olemme tehneet Finnairin kanssa ennakkoon sekä meno- että tulorahdin järjestelyjä onnistuneen logistiikan varmistamiseksi. Odotan mielenkiinnolla läheneviä talviolympialaisia järjestelytyön edetessä, Heikki Mattola CHS:stä toteaa.

Jason Kelppe

Jason Kelppe

Special Service Supervisor and Sales
+358 20 1669 522
jason.kelppe@chs.fi

Ota yhteyttä

Soita meille tai lähetä sähköposti ja kerro suunnitelmistasi.

Autamme sinua suunnittelemaan parhaan logistiikkaratkaisun kustannustehokkaalla tavalla.

Pysy ajan tasalla

Saat uutiset ja asiakastarinamme sähköpostiisi.