Näin onnistumme varastoinnissa ja logistiikan ulkoistuksissa

Kun puhumme varastoinnista ja logistiikan ulkoistuksista varastoillamme Espoossa ja Lappeenrannassa, puhumme todella monipuolisesta työstä.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mielikuva pelkästään trukilla lavaa siirtävästä logistiikkatyöntekijästä alkaa olla aikansa elänyt, sillä saapuvan ja lähtevän tavaran rinnalla hoidamme yhä enemmän erilaisia lisäarvopalveluja ja logistiikan ulkoistuksia, joilla yritykset tehostavat toimintaansa.

Teemme esimerkiksi laitteiden osakokoonpanoja, tuotteiden valmistuksessa tarvittavien osien kitityksiä eli keräilyä laatikoihin sekä tarroituksia tuotepakkauksiin. Asiakkaan erillisestä pyynnöstä saatamme lisätä tilauksiin mukaan kampanjatuotteita, kuten lahjakortteja ja tuotelahjoja. Suomi on pikkuhiljaa kirimässä muita Pohjoismaita kiinni näissä logistiikan ulkoistuksissa.

Oman mausteensa työn tekemiseen tuo vaihtelevuus. Kun varastomme aamulla aukeavat, tiedämme vain noin 30 prosenttia tulevan päivän töistä.

Olennainen kysymys on, miten onnistumme ottamaan kaiken työn haltuun varastoillamme ja palvelemaan jokaista asiakastamme ja heidän asiakastaan ystävällisesti ja tehokkaasti, liiketoimintaa tukien.

Itse varastolta työpolkuni aloittaneena ja koko tehtäväkentän nähneenä koen, että kolme kulmakiveä takaavat onnistumisemme: henkilöstön osallistaminen, myönteiset asiakaskohtaamiset sekä hiotut prosessit. Kerron niistä vähän enemmän.

Henkilöstön osallistaminen

Tämä on se kaikkein tärkein asia, pohja sujuvalle toiminnallemme. En liioittele yhtään, kun sanon, että varastojemme logistiikkatyöntekijät ymmärtävät sen ison kuvan – miten hänen ja hänen työkaveriensa toiminta vaikuttaa kunkin asiakkaamme ja hänen asiakkaidensa liiketoiminnan onnistumiseen. Meille työ on enemmän kuin logistiikkatyötä.

Työntekijöillemme on myös selvää, miksi asiat tehdään tietyllä tavalla. Jos jokin työnteon tapa kaipaa heidän mielestään kehittämistä, pohdimme ja kehitämme asiaa yhdessä. Vastavuoroisuus lisää myös motivaatiota ja sitoutumista meihin yrityksenä.

Hyvä yhteisymmärrys on kokeneiden työnjohtajiemme ansiota; he ennakoivat toimintatapamuutoksia puhumalla niistä ajoissa. He tukevat logistiikkatyöntekijöitä päivittäin ja pyrkivät tasaamaan varastolla tehtävän työmäärän resursseihin nähden sopivaksi. Aina kun työnjohtajat tarvitsevat minulta tukea, he saavat sitä.

Myönteiset asiakaskohtaamiset

Jokainen kohtaaminen asiakkaan ja heidän asiakkaansa kanssa varastolla, puhelimessa ja sähköisessä kanavassa on meille tilaisuus näyttää, että olemme lupauksemme arvoisia.

Erityisesti tiukoissa paikoissa reippautemme, rehtiytemme ja asiakaslähtöisyytemme pääsevät testiin.

Voi olla, että esimerkiksi asiakkaan edustaja on saapunut varastolle noutamaan tilausta, mutta itse tilaus on vielä matkalla. Logistiikkatyöntekijämme tehtävänä on kertoa tilanteesta ja saada siihen ratkaisu niin, että noutoasiakkaalle jää mahdollisimman myönteinen kokemus. Tarvittaessa työnjohto auttaa.

Hiotut prosessit

Hiotut prosessit on sikäli hauska asia, että sekä prosessit että varastotilan käyttö eri asioiden tekemiseen ovat jatkuvassa muutoksessa. Se johtuu siitä, että asiakkaiden tarpeet ja työt vaihtelevat niin paljon. Tärkeää on, että työntekijöiden työskentely sujuu ja on turvallista – ja asiat valmistuvat ajallaan.

Joustavasta otteestamme kertoo esimerkki kitityksistä. Teemme asiakkaillemme useita erilaisia kitityksiä, jotka helpottavat heidän tuotantotyötään kokoonpanossa. Työntekijöiden ei enää tarvitse lähteä keräämään tarvitsemiaan tuotteita linjaston viereltä, vaan heillä on työvaiheeseen tarvittavat osat valmiin kitin muodossa työpisteellä.

Me puolestamme olemme tehneet kitittämisestä mahdollisimman sujuvaa varastollamme. Olemme sijoittaneet kittien kokoamispisteet lähtöalueiden välittömään läheisyyteen ja luoneet sinne keruupaikkajärjestelmän pohjalta toimivan ratkaisun, jolla voimme kasata kittejä kootusti ja ylläpitää tehokasta ja laadukasta prosessia.

Hyvin suunniteltu ja joustava ote vie eteenpäin.

Jani Hirvonen Logistics Manager Espoo Warehouse

Jani Hirvonen

Logistiikkapäällikkö, Espoon varastot

+358 40 0348 041
jani.hirvonen@chs.fi​

Lue lisää:

Tutustu asiakastarinoihin:

Ota yhteyttä

Soita meille tai lähetä sähköposti ja kerro suunnitelmistasi.

Autamme sinua suunnittelemaan parhaan logistiikkaratkaisun kustannustehokkaalla tavalla.