Merirahdin ajankohtaiset uutiset

Asiakkaamme ovat luottaneet CHS:n toimintaan ja olemme onnistuneet yhdessä pitkästä pandemia-ajasta huolimatta tuottamaan arvokkaita logistiikkaratkaisuja. Merirahtiliikenteessä haastava tilanne kuitenkin jatkuu.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Merirahdin uutiset Hapag Lloyd

Suomeen saapuva tuonti ei riitä paikkaamaan vientiä ja konttipula ja laivatilojen saatavuus on todellinen. Myös Suezin kanavan tukkinut ja sieltä irroitettu Ever Given -konttialus toi lisää viiveitä Euroopan satamien tuontiin ja vientiin.

Montrealin satamassa tilanne on edelleen epävakaa eri osapuolten neuvotellessa työehtosopimuksista. Lakko alkoi 26.4.2021 ja on aiheuttanut jo sen, että kaikki varustamot eivät mene Montrealiin saakka vaan purkavat jo aiemmissa satamissa – esim. St. Johnin satamassa New Brunswickissä – ennen Saint Lawrence -joelle saapumista. Tämä tulee vaikuttamaan kuljetusaikoihin ja hintaan lisämaksujen muodossa. Osa varustamoista ei ota uusia kuljetustilauksia Pohjois-Amerikan suuntaan, vaan yrittävät näin päästä tasapainoon kuljetustilauksissaan.

Pulaa konteista

Meriviennissä on pulaa täysien konttien määrästä sekä Suomessa että koko Euroopassakin, sillä varustamot priorisoivat edelleen kaluston siirtoja Aasiaan. Euroopan konttipula vaikuttaa siten Aasian lisäksi Amerikkaan suuntautuviin lähetyksiin merivienti- ja tuontihintojen korotuksina ja viiveinä.

Tilanne voi jatkua samankaltaisena syksyyn asti ja siksi täyskonttien kuljetustarpeissa ennakointi on ensiarvoisen tärkeää. Mitä aiemmin täyskonttitilaus saadaan tehtyä, sen paremmat mahdollisuudet on saada se lähtemään tarpeidenne mukaisesti.


CHS:llä on hyvät kumppani- ja agenttiverkostot ympäri maailman, joten kuljetus- ja ratkaisuvaihtoehtoja on useita.
Avoimella keskustelulla ja hyvällä suunnittelulla laajan agenttiverkoston kanssa olemme päässeet eteenpäin vaikeistakin tilanteista.

Myyntimme yhteyshenkilö keskustelee kanssasi mielellään sekä tutkii ja ratkaisee mahdollisia pulmia. Jos meriviennissä on mahdollisuus lähettää LCL-kappaletavara-lähetyksenä tuotteita, on näissä lähetyksissä vielä hyvin tilaa ja tavara saadaan nopeammin liikkeelle. Esim. 40’ kontin voi korvata LCL tai 2×20’ konteilla yhden täyden sijaan, joita on enemmän saatavilla. Myös lähtösatamaa voidaan tutkia ja etsiä sopivia vaihtoehtoja.

Meriviennin ja tuonnin osalta monet asiakkaamme ovat myös vaihtaneet kuljetusratkaisun junarahtiin. Tältä osin junarahdin kysyntä on kasvanut ja seuraavia vapaita kontteja Aasian juniin löytyy kesäkuun lähtöihin. Suurten volyymien vuoksi rajanylityspaikoilla Euroopasta Kiinaan on ilmennyt ruuhkia, mikä aiheuttaa hieman viiveitä myös junarahdissa.

Ammattitaitoinen henkilökuntamme on ajan tasalla rahtiliikenteen tilasta maailmalla ja auttaa sinua ratkaisemaan ja räätälöimään kuljetustarpeet laajan kumppaniverkostomme kautta.

Suosittelemme olemaan yhteydessä yhteyshenkilöösi myynnissämme hyvissä ajoin, ennakoivasti. Keskustelemme, kartoitamme ja autamme mielellämme. Löydetään yhdessä sopiva ratkaisu.

Lisätietoja merirahdin tilasta ja eri kuljetusvaihtoehdoista voit myös tiedustella:

CHS Group -yhteystiedot:

myynti@chs.fi
+358 020 7669 420

Lisätietoja antavat myös:

Jarmo Seppälä
Operations Director
+358 50 3752 202
jarmo.seppala@chs.fi

Petteri Leinonen
Operations Development Manager
+358 400 985 718
petteri.leinonen@chs.fi

Lue myös blogimme:

Tutustu asiakastarinoihin:

Ota yhteyttä

Soita meille tai lähetä sähköposti ja kerro suunnitelmistasi.

Autamme sinua suunnittelemaan parhaan logistiikkaratkaisun kustannustehokkaalla tavalla.