Etsiessä luottokumppania varastointiin ja logistiikkaan on kohdistettava ensin katse omiin tarpeisiin ja odotuksiin. Pohdimme jokaisen asiakkaan kohdalla kaikki kuljetusketjun palikat mahdollisimman hyvin ja täsmällisesti kohdalleen, jotta voimme tehdä laskelmat mahdollisimman tarkoilla kertoimilla. Etukäteismietintä auttaa hoitamaan prosessit kuntoon, ja yhdessä sovittu prosessi asettaa asiakkaan odotukset vastaamaan korkeaa laatuamme.
Asiakkaan kannalta laadun määrittelyssä on aina kyse siitä, onko tuote tai palvelu odotuksia vastaavaa. Jos asiakkaalla on käsitys ensiluokkaisesta ja hyvästä palvelusta, meidän CHS:llä täytyy lunastaa nuo käsitykset ja odotukset. Laatuasioita aletaan aina miettiä asiakkaan kannalta. Omassa ajatusmaailmassani korkea laatu alkaa aina virheettömästä prosessista, jotta ennakoitavissa olevat ongelmat saadaan eliminoitua.
ISO-standardit todistavat CHS:n laadusta ja toimivista prosesseista
HS:lle on hiljattain myönnetty kaksi arvokasta ISO-standardia. ISO 9001 todistaa, että olemme sitoutuneet noudattamaan kansainvälisen ISO-standardin neuvoja ja suosituksia hyvästä johtamistavasta. Koko henkilöstö johtoa myöten sitoutuu kokonaisvaltaisesti laatutavoitteiden toteutumiseen. Standardi toimii myöskin perustana kaikille kehityshankkeille, eli laatujärjestelmä on hyvä rakentaa juuri tälle pohjalle.
ISO 14 001 toimii sertifikaattina vihreiden arvojen huomioon ottamisesta. Meillä on esimerkiksi lähetysten hiilidioksidikompensaatiomahdollisuus, mikäli asiakas haluaa CO2-neutraalin lähetyksen. CHS:n omassa toiminnassa huomioimme päästöt jokapäiväisessä toiminnassa: huolehdimme kierrätyksestä, energian- ja polttoaineensäästöstä ja hiilidioksidipäästöjen minimoinnista järjestelmällisesti suunnitellessamme tuotteitamme ja toimintaamme.
Hyvä laatu on vakautta ja perustuu avoimuuteen
Hyvä laatu tarkoittaa tietenkin vihreän puolella olevia mittareita ja huippulukemia mitattavissa asioissa, mutta usein asiakkaalle laadukkuus on myös korkeaa luottamusta ja mielenrauhaa. Huonon laatukokemuksen syynä on usein se, että palvelun tai tuotteen tasossa on suurta vaihtelua – suurempaa ja bisneskriittisempää kuin pienet, inhimilliset virheet silloin tällöin. Silloin asiakas ei koe laatua, sillä epäonnistumiset varjostavat onnistumista liiaksi. CHS:n tavoite on poistaa vaihteluväli prosesseista, ja kehittää prosessi niin pitkälle, että asiakkaan saama tuote ja palvelu olisi tasainen ja laatupoikkeamat minimissään.
Vahvuutemme CHS:llä on, että otamme hyvin aikaisessa vaiheessa keskusteluihin mukaan myös suorittavan tason. Ensimmäisistä kontakteista saakka keskusteluissa voi hyvinkin olla mukana varastotyöntekijöitä tai työnjohtajia. Huolellinen valmistautuminen ja implementointi näyttelee hyvin suurta osaa siinä, että toiminta lähtee suunnitellusti käyntiin.
Implementoinnin jälkeen seurataan tarkasti asiakkaan mittareita
Onnistuneen implementoinnin jälkeen yhteistyössä aletaan seurata laatumittareita. Usein ne ovat asiakkaan itse laatimia sen mukaan, mitä he haluavatkaan seurata. Tyypilliset rutiinimittarit seuraavat esimerkiksi keräilyn oikeellisuutta, toimitusaikojen pitävyyttä sekä varaston kiertonopeutta.
Mittareita ja mahdollisuuksia on lukemattomia, mutta asiakkaalle ne räätälöidään sellaisiksi, mitä he haluavat tietää ja tarkkailla. CHS toimii myös viranomaisten kuten Tullin kanssa, ja se asettaa meille myös joitakin seurattavia laadun mittareita, kuten tullausdokumenttien oikeellisuutta.
Laatukustannukset ovat raa’an rehellinen mittari: ne kertovat, miten myöhästyminen tai tuotteen hajoaminen näkyvät suoraan tuloksissa, ja millaista palautetta saamme esimerkiksi tulliviranomaisilta. Käytössämme on ajantasaiset laatumittarit, joita aktiivisesti seuraamme.
Entä mikä kertoo minulle henkilökohtaisesti hyvästä laadusta? Luonnollisesti laatukustannusten kurissa pysyminen, asiakastyytyväisyys ja palautteet kertovat tasosta parhaiten. Ei kuitenkaan saa unohtaa henkilöstön tyytyväisyyttä. CHS:n työntekijät ovat oman työnsä parhaita asiantuntijoita, ja erityisesti prosessien kehittämisessä eteenpäin kohti tulevaisuuden työtapoja työntekijätyytyväisyys on erittäin tärkeä laadun mittari.
Ari Collanus
QEHS Manager
+358 40 510 0034
ari.collanus(at)chs.fi
Ota yhteyttä
Soita meille tai lähetä sähköposti ja kerro suunnitelmistasi.
Autamme sinua suunnittelemaan parhaan logistiikkaratkaisun kustannustehokkaalla tavalla.