Euroopan koronatilanne alkaa pikku hiljaa helpottaa ja rajoitusten purkaminen on aloitettu alkukesästä. Maailmanlaajuisesti poikkeusoloja jatketaan vielä, mutta esimerkiksi Schengen-alueen liikkuvuus helpottuu esimerkiksi Baltiassa ja Pohjois-Euroopassa Ruotsia lukuun ottamatta. Tämä huojentaa varmasti monen asiakkaan mieltä, vaikka rahtiliikenne onkin kauttamme kulkenut sujuvasti muutoksista huolimatta.
Schengen-alueen sisäisten rajojen vähittäinen avautuminen vaikuttaa Euroopan sisäiseen liikenteeseen. Lentoyhteyksiä on palautumassa myös matkustajapuolelle, mutta ei vielä koronapandemiaa edeltävälle tasolle. Tarjonta kuitenkin palautuu askel kerrallaan vastaamaan kysyntää. Asiakkaillemme tilanne näyttäytyy omien liiketoimintojen normalisoitumisena ja oman tuotannon palautumisena.
Euroopan ulkopuolisista maista esimerkiksi Brasilian, USA:n ja Intian lentoliikennetilanne on vielä varsin puutteellinen. Seuraamme tilannetta, ja autamme asiakkaitamme myös näihin maihin suuntautuvan rahdin kanssa etsien poikkeusreittejä ja rahtitapoja. Helpottava uutinen on, että lentoyhtiöistä yksikään ei ole vielä hakeutunut konkurssiin, vaikka velkasaneerausprosessit ovatkin kesken ja maaorganisaatioita on ajettu alas.
Hintatasot lentorahdissa ovat stabilisoituneet ja hivenen laskeneet, mutta markkinoiden piristymisen myötä myös öljyn hinta on nousussa, joten hinnoissa tapahtuu edelleen pientä vaihtelua.
Lentoyhtiöiden reittien uudelleen avaaminen on yhä työn alla ja seuraamme tilannetta sen kehittyessä. Eri maiden lainsäädännöt ja tilanteet vaikuttavat viime kädessä lentoyhtiöiden suunnitelmiin, sillä joihinkin maihin on yhä haastavaa saada lento- ja laskeutumislupia.
Otathan meihin rohkeasti yhteyttä, jos sinulla on kysymyksiä tietyn maan tai kohteen tilanteesta. Emme jätä sinua pulaan, vaikka lentoliikenteen tilanne elääkin jatkuvasti.
Merirahdissa eri maiden rajoitukset ja sulkeutuneet satamat vaikuttavat yhä rahtiliikenteeseen. Rahtitilanne esimerkiksi Kiinan satamissa on haastava, mutta Suomen ja Kiinan välillä kulkee sujuvaa junarahtia myös kesällä.
Polttoaineiden kohoavat hinnat eivät ainakaan tällä erää vaikuta merirahdin hintaan merkittävästi. Lauttaliikenne Viron ja Suomen välillä on palautunut lähes ennalleen, mutta Ruotsin ja Suomen välillä lauttaliikenne on vähentynyt Ruotsin koronatilanteen vuoksi.
Euroopan terminaaliverkostossa on ruuhkaa vastaanottajamaiden rajasulkujen sekä rajatarkastuksien vuoksi. Tämän vuoksi maantierahtitoimituksissa saattaa olla tavallisesta poikkeavaa viivettä. EU:n sisäiset rajat ovat kuitenkin aukeamassa vähittäin, joten tilanne helpottunee vielä kesän aikana.
Peak Season Surcharge (PSS)-lisämaksut ovat yhä käytössä ja hinnat ovat yhä hiukan tavanomaista korkeammat.
Maantie- ja junarahti
Schengen-maiden välisten rajojen avautuminen helpottaa myös maantiekuljetuksia sekä junarahtia. Esimerkiksi Italia ja Espanja alkavat jo toipua vakavimmista korona-ajan rajoituksista ja kolhuista, ja maantieliikenne myös Etelä-Eurooppaan vapautuu entisestään. Ruotsin liikenne onnistuu kauttamme myös rajoituksista huolimatta.
Kesälomakaudenkin aikana olemme CHS:llä töissä niin, että kysymyksiinne löytyvät aina vastaukset. Jokaisella asiakasvastaavalla ja yhteyshenkilöllä on varahenkilö, joka on valmis auttamaan ja vastaamaan puhelimeen ja sähköposteihin myös heinäkuussa.