Koronan pitkäaikaiset vaikutukset logistiikkaan

Logistiikan haasteet ovat olleet merkittävän suuret jo pidemmän aikaa ja se on vaatinut paljon kärsivällisyyttä ja uuden tavan hallita tilannetta niin kuljetusten tilaajilta, kuin alan toimijoilta ympäri maailman. Miten tähän tilanteeseen on tultu?
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Digitaalinen kuluttajuus on kasvanut globaalisti korona-aikana huomattavasti: tuotteita ja palveluita ostetaan yhä enemmän netin kautta ja tämä vaikuttaa suoraan logistiikkaan ja kuljetusten määriin.

Korona pandemian jyllätessä vahvana maailman eri osissa rahtisatamia ja terminaaleja jouduttiin sulkemaan karanteenien vuoksi. Matkustusrajoitukset puolestaan poistivat pandemian aikana monia vakituisia lentoreittejä, jotka ovat toimineet myös rahdin kuljetuksissa.

Lisääntyneet rahtitilaukset ympäri maailman ovat luoneet ennätyksellisen ison konttipulan ja logistiikan pullonkaulan, jonka seurauksena rahtihinnat ovat nousseet huimasti kaikkialla. Tilanne on edelleen hyvin haastava, sillä esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Euroopassa on tällä hetkellä merkittävä kuljettajapula, ja tämä puolestaan hidastaa konttien purkua pois satamista.

Tämän seurauksena useat kymmenet isot valtamerien rahtilaivat odottavat huomattavia aikoja ankkurissa satamiin pääsyä. Suomeen saapuvat tavarat Euroopan isoista satamista aina feeder aluksilla eli pienemmillä konttilaivoilla ja vaikka Suomen satamat eivät ole ruuhkautuneet, heijastuvat Euroopan isojen satamien viiveet myös meille pohjolaan.

Yhdysvaltojen konttisatamien haasteet kasvavat

Yhdysvaltain länsirannikolla San Pedro Bayn ankkuripaikalla Los Angelesissa ja Long Beachillä laituripaikkoja odottavien alusten määrä on noussut pahimmillaan noin 70:een, mikä merkitsee jatkuvasti piteneviä odotusaikoja. Nämä satamat ovat USA:n tärkeimmät konttisatamat, joiden kautta kulkee suurin osa maan Kiina-kaupasta.Suurin osa ongelmasta ulottuu kaikkien satamien ulkopuolelle, nimittäin ruuhkautuneesta rautatieverkosta ja kuorma -autojen sekä kuljettajien pulasta kuljettaa rahtia pois telakoilta.

Aasian rahdit

Shanghain satama on yksi suurimmista konttisatamista maailmassa. Sen kautta kulkee vuodessa kolmikertainen määrä kontteja verrattuna Euroopan suurimpaan satamaan Rotterdamiin. Kiinassa on aiemmin tässä kuussa loppunut maan kansallisjuhla Golden Week- jonka aikana maa on ollut käytännössä kiinni juhlapyhien vuoksi.

Juhlapyhien isäksi viivästyksiä on aiheuttanut myös useat kovat myrskyt Kiinan rannikolla ja Shanghain sataman koronatilanteesta johtuneet rajoitukset. Tämän vuoksi Kaukoidän ja Euroopan sekä Kaukoidän ja Amerikoiden välisillä reiteillä on käytettävissä rajallisesti tilaa.

Tässä vaiheessa vuotta kannattaakin huomioida jo Kiinassa alkuvuodesta juhlittava Kiinalainen uusivuosi. Vuonna 2022 kiinalaista uuttavuotta vietetään 1. helmikuuta (tiikerin vuosi) Uudenvuoden juhlaa vietetään kaikkiaan 15 päivää, jolloin monet logistiikkatoiminnot ovat myös rajoitetusti käytettävissä.

Vaikka haastava tilanne maailmanlaajuisen logistiikan ja kuljetusten saralla näyttää jatkuvan vielä ensivuoteen, olemme CHS Groupissa hyvin valmistautuneita muuttuviin olosuhteisiin ja voimme auttaa asiakkaitamme niin mannertenvälisissä kuin Euroopan sisäisissä toimituksissa. CHS:n voimavara on hyvät yhteydet ja joustavat osaavat kumppanit maailmalla. Ota CHS ammattilaisiin yhteyttä, autamme mielellämme.

Juha Harjula Toimitusjohtaja CHS Air & Sea Oy

Juha Harjula

Toimitusjohtaja, CHS Air & Sea Oy

+358 20 7669405

juha.harjula@chs.fi

Lue myös blogimme:

Tutustu asiakastarinoihin:

Ota yhteyttä

Soita meille tai lähetä sähköposti ja kerro suunnitelmistasi.

Autamme sinua suunnittelemaan parhaan logistiikkaratkaisun kustannustehokkaalla tavalla.