Huolinta on apunasi poikkeustilanteessa

Huolinta on hieno ala, kirjoittaa Heikki Halmetoja: poikkeustilanteessa, kuten korona-aikana, huolitsijakumppani on viennin ja tuonnin menestyksen kulmakivi.
Facebook
LinkedIn
X
Kuorma-auta ajaa auringonlaskussa

Termejä huolinta ja logistiikka käytetään hieman sekaisin, tai niiden ajatellaan oleva sama asia. Logistiikka on kuitenkin vain yksi huolintaprosessin osa.

Huolinta yhdistelee eri kuljetusmuotoja, kuljetuspalveluntarjoajia sekä juridisia kaupankäynnin seikkoja, eli erilaisia lupia ja säätelyitä. Huolitsijana toimimme kansainvälisen kaupankäynnin ja maahantuojan palveluntarjoajana. Siinä missä maahantuojan huomion kohteena on Suomeen tuotavan tavaran laatu, CHS huolehtii, että maahantuontiin on oikeat luvat, ja maahantuonti onnistuu eettisesti ja kaikkia kansainvälisiä, valtiollisia ja julkisia säädöksiä noudattaen.

Moni maahantuoja tarvitsee apua säädösten ja asetusten viidakossa. Opinnot eivät täysin valmenna näihin säännöksiin, ja säännöt ja asetukset muuttuvat koko ajan. Huolitsijan tehtävä on pysyä ajan tasalla ja varmistaa, että asiakkaat eivät riko erehdyksessä näitä määräyksiä esimerkiksi kauppapakotteisiin liittyen. Huolitsija auttaa tekemään oikeat ratkaisut, hankkimaan ja toimittamaan tarvittavat luvat ja välittämään ne viranomaisille.

Mielestäni yhdelläkään vienti- tai tuontiyrityksellä ei ole varaa huonoon huolitsijaan. Ammattitaitoinen ja konsultoiva huolitsijakumppani on sekä viennin että tuonnin menestyksen kulmakiviä. Kuljetettavan tuotteen saaminen laillisesti ja eettisen toimitusketjun kautta asiakasyritykselle ja sitä kautta loppuasiakkaalle on tärkeä osa tuotetta.

Poikkeustilanteissa on erityisen tärkeää, että huolitsija pystyy reagoimaan toimintaympäristön nopeaan muutokseen hakemalla vaikkapa uusia reitityksiä. Tarkoitus on, että tuotteen tuottaja, myyjä ja loppuasiakas saavat tavaransa, oli päällä millainen poikkeustilanne hyvänsä.

Koronaviruksen johdosta olemme esimerkiksi saattaneet reitittää USA:an matkalla olevat tuotteet uudelleen Englannin tai Irlannin kautta. Kun tämäkin vaihtoehto suljettiin, hyödynnämme rahtikoneita: suurin osa Suomesta lähtevästä rahdista kulkee matkustajakoneilla, ja näiden lentojen vähennyttyä radikaalisti siirrymme sujuvasti seuraavaan vaihtoehtoon.

Asiakkaan tietämättä emme uudelleenreitityksiä tee, vaan kerromme avoimesti muuttuvista tilanteista ja kerromme asiakkaalle erilaisia vaihtoehtoja ja toimimme asiakkaan ohjeen mukaan. Valmiista vaihtoehdoista on kuitenkin helpompaa valita, jotta asiakas ei jää yksin pähkäilemään sopivia ratkaisuja.

Huolitsijan apua voi kaivata, vaikka aikoisi tuoda vain yhden kontillisen tavaraa maahan: maahantuonti ja liiketoiminta aloitetaan aina jostakin. Me CHS:llä tähtäämme pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin, ja autamme vienti- ja tuontiyrityksiä menestymään meidän asiantuntijuutemme avulla.

On ilo katsoa pitkäaikaisia asiakassuhteita ja niiden kasvua, kun voimme kukin keskittyä omaan ydinosaamiseemme. Huolinnan ja logistiikan ammattilaisina me CHS:llä pääsemme käsittelemään modernia maailmaa kaikessa monimutkaisuudessaan, ja raivaamaan sääntöviidakosta kulkuväylää suomalaisille vienti- ja tuontialan asiakkaille.

Heikki Halmetoja CHS hallituksen puheenjohtaja

Heikki Halmetoja

Hallituksen puheenjohtaja, CHS Group

heikki.halmetoja@chs.fi

Ota yhteyttä

Soita meille tai lähetä sähköposti ja kerro suunnitelmistasi. 

Autamme sinua suunnittelemaan parhaan logistiikkaratkaisun kustannustehokkaalla tavalla.

Pysy ajan tasalla

Saat uutiset ja asiakastarinamme sähköpostiisi.