Kuljetukset Kaukoidän, Kaakkois-Aasian ja Intian niemimaan merituontiliikenteessä ovat tällä hetkellä pahasti ruuhkautuneet ja tilanne markkinoilla on erittäin haastava. Koronapandemian vuoksi varustamojen seilaukset ovat jo kuukausia olleet poikkeustilanteessa ja konttikalusto on epätasapainossa. Euroopan pääsatamat ovat ruuhkautuneet ja samaan aikaan Kaukoidän tuonnissa on peak season eli korkeasesonki päällä.
Kaikkien näiden yhteisvaikutuksesta konttikaluston saatavuus lähtösatamissa on nyt todella vaikeaa, joten suosittelemmekin teitä opastamaan tavarantoimittajianne tekemään kuljetustilaukset niin aikaisin kuin mahdollista, tilan ja kaluston saatavuuden takaamiseksi.
Tilanteesta johtuen myös merirahdin hintataso pysyy korkeana ja voimakkaasti nousseiden perusrahtien lisäksi varustamot ovat ottaneet marraskuun aikana käyttöön erilaisia rahtilisiä esim. Peak Season Surcharge, Congestion Surcharge ja Equipment Imbalance Surcharge, joiden vaikutuksesta kokonaisrahtitaso on reilun kuukauden aikana yli kaksinkertaistunut. Tilanne jatkuu samanlaisena näillä näkymin Kiinalaisen uuteenvuoteen eli helmikuun puoliväliin asti.
Mainittu kalusto-ongelma koskee lähinnä täysien konttien laivauksia (FCL)
Kappaletavarakuljetukset ovat toistaiseksi kulkeneet lähes normaalisti ja ruuhkatilanne on näkynyt näiltä osin vain korkeampana hinnoitteluna. Ruuhkautuneista satamista johtuen on syytä varautua myös aikatauluongelmiin. Kappaletavarakuljetuksilla (LCL) on space guarantee (tilatakuu), eli välttämätön ja kiireinen tavara saadaan viikkolähdöin matkaan.
Näiden haasteiden vaikutukset ovat alkaneet näkymään myös lentorahdissa rahtitilan puutteena, saatavilla olevien yhteyksien viivästymisenä ja hintojen nousuna. Yleensä nämä haasteet siirtyvät hivenen viiveellä kuljetusmuotojen välillä ja odotettavissa on, että ne kasvavat lentorahdin suhteen lähitulevaisuudessa. Myös uusien puhelinmallien, elektroniikkalaitteiden ja tietotekniikkakomponenttien globaalit saatavuusongelmat kuormittavat lentorahteja reilusti ensi vuoden puolelle.
Suosittelemmekin mahdollisimman aikaisia tilauksia lähetyksillenne kuljetusmuodosta riippumatta, että pystymme niille varmistamaan tilat ja mahdollisimman hyvät yhteydet.
Meriliikenteen ruuhkautumisen vuoksi myös raide- / junaliikenteen kysyntä on nyt kasvussa. Näistä sekä muista kuljetusvaihtoehdoista kannattaa aina tiedustella myyjiltämme, sillä usein peruutuksien tilalle on saatu asiakkaamme kuljetus onnistumaan. Raidelähetyksestä on tulossa lisäinfoa seuraavassa uutiskirjeessä.
Myynnin ja tuonnin yhteyshenkilösi CHS:llä antaa mielellään lisätietoja, ratkaisuja ja tarjouksia erilaisiin kuljetusratkaisuihin.
Contact Us
Call us or send an email.
We will help you find the best solutions for your logistics.