Varastologistiikka koronakeväässä: tehostamista ja nopeaa joustamista

COO Mikko Yli-Rahko kertoo, mikä varastologistiikan arjessa tänä keväänä muuttui ja millainen hopeareunus tummasta koronapilvestä löytyy.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Puulavoista tehdyt penkit ja pöytä messuilla

Logistiikan ja varastointihankkeiden tulevaisuus vielä alkuvuodesta 2020 näytti oikein lupaavalta. Viime vuosien kokemustemme, asiakascasejen ja kontaktointien mukaan on selkeästi nähty trendiä, että varastotoimintojen ulkoistamismahdollisuus tiedostetaan paremmin ja kiinnostaa suomalaisyrityksiä yhä enemmän.

Tämänhetkinen tilanne Suomessa on se, että maahantuonti- tai vientiyrityksillä on paljon omia isoja kiinteistöjä ja pääomaa sidoksissa niihin. Siten suomalaisessa yrityskentässä on vielä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia logistiikan ulkoistuksessa, jotta yritykset voivat keskittyä ydinliiketoimintaansa matalammilla kustannuksilla.

CHS:llä on Espoossa ja Lappeenrannassa sekä lämmintä eri korkuista sisävarastotilaa että aidattua ulkovarastotilaa niille asiakkaille, jotka eivät vaadi lämmintä varastotilaa. Näihin noin 30 000 neliömetriin sisä- ja 20 000 neliömetriin ulkovarastointitilaa mahtuu kymmeniä vakituisia logistiikan ulkoistusasiakkaita, ja vapaatakin tilaa löytyy yhä.

Koronan vaikutukset CHS:n toimintaan verrattain pienet

Koronan vaikutuksia alettiin nähdä tammikuun lopulla: tuolloin Kiinasta lähtevissä kuljetuksissa alkoi olla viivästyksiä. Koronan rantauduttua laajemmin Eurooppaan helmi-maaliskuussa reagoimme antamalla tarkat hygieniaohjeistukset THL:n ohjeisiin perustuen. Sovelsimme myös toimintaamme esimerkiksi minimoimalla kontaktit kuljettajien kanssa ja jakamalla varastotiloissa toimivaa henkilöstöä mahdollisuuksien mukaan lohkoihin, joissa tämä tietty tiimi kiinteästi työskenteli.

Ensimmäisen ”koronakuukauden” aikana pidimme asiakkaille säännöllisesti varautumistilannepalavereita. Monilla asiakkailla oli luonnollisesti kova huoli, mitä tehdä jos CHS:n toimintaan tulee häiriöitä: asiakkaille tuli yhä suuri määrä tilauksia päivittäin ja logistiikka oli pääasiallisesti ulkoistettu CHS:lle. Asiakkaiden mieltä rauhoitti, kun esittelimme videopalavereissa järjestelmistä tulevaa dataa tilausmääristä ja tietoa lattiatasolta suoriutumisesta ja varautumisista.

Matkailu- ja ravintola-alan varastoilla on nähty laskua ja tilausmäärät ovat pudonneet. Verkkokauppapuolella volyymit puolestaan ovat kasvaneet monella sadalla prosentilla. Muutokset vaativat meiltä hyvää ammattitaitoa ja asiakkuuksista toiseen siirtymistä nopeallakin aikataululla volyymivaihteluiden mukaisesti.

Toimintamme on paljon muutakin kuin pakettien tai lavojen vastaanottoa, niiden hyllyttämistä ja sellaisenaan hyllyistä ajoneuvoon lastaamista. Lisäarvopalvelut, kuten esimerkiksi tilausten keräily ja yhteen pakkaaminen, tarroitukset, pesut ja huollot, pakkausmateriaaliratkaisut, tilaratkaisujen tehostaminen ja käyttö asiakkaan tarpeiden ja sesonkien mukaisesti, ovat tärkeä osa ammattitaitoamme.

Logistiikan tulevaisuus sidoksissa IT:hen ja ympäristöön

Vaikka korona osoittaa, miten ennakoimatonta jotkin asiat voivat olla, tietyt muutokset ovat pysyneet relevantteina. Äärimmäisen tärkeää on esimerkiksi pysyä kartalla teknologian ja IT:n osalta ja ottaa vaikkapa varastonhallintaan ja sen järjestelmiin keinoälyratkaisuita.

Toinen tärkeä ja ajankohtainen trendi on ympäristöystävällisyys. Sen saralla käytämme erilaisia ekologisia pakkausmateriaaleja, pakkaustapoja ja ratkaisuita. Pakkaamisessa on perinteisesti käytetty muovia ja muovifyllejä, mutta niiden rinnalle on tullut markkinoille erinomaisia vaihtoehtoja esimerkiksi pahvista, kierrätysmateriaalista tai sellusta. Monet asiakkuudet ovat myös vaatineet näitä uusia materiaaleja käytettäväksi omien ympäristöpolicyjensa puolesta.

Jos koronassa on jotakin positiivista, se on sisäisen kehittämisen priorisointi aiempaa korkeammalle. CHS:n sisällä on vapautunut aikaa tapaamisiin matkustamiselta, ja olemme esimerkiksi pohtineet varastoidemme hyödyntämätöntä potentiaalia. Uudenlaisella tilaratkaisujen suunnittelulla kuten hyllymuutoksilla ja tilajärjestelyillä voi mahdollistaa vaikka tuhannen uuden lavan sisäänoton.

Mikko Yli-Rahko Toimitusjohtaja CHS Solutions

Mikko Yli-Rahko

Operatiivinen johtaja, COO
+358 20 7669 406
mikko.yli-rahko@chs.fi

Contact Us

Call us or send an email.

We will help you find the best solutions for your logistics.