CHS Air & Sea Oy on kokenut kotimainen logistiikka-alan toimija, jolla on vahva asiantuntemus kansainvälisistä lentorahdeista. Olemme IATA– toimija ja World Cargo Alliance (WCA First sekä WCA Worldwide) verkoston jäsenyritys, mikä takaa luotettavat ja globaalisti kattavat yhteydet. Saat aina henkilökohtaista palvelua, joka perustuu kokemukseen ja asiakaslähtöisyyteen.
Tutustu tarkemmin lentorahtipalveluihimme täältä.
Lentorahdin peruskustannukset
Lentorahdin hinnan perusta muodostuu lentoyhtiöiden asettamista reitti- ja painoperusteisista hinnoista.
Näihin vaikuttavat muun muassa:
1. Kuljetusreitin pituus ja määränpää
2. Polttoaineen hinnat ja markkinatilanne
3. Lentoyhtiön kapasiteetti ja kysyntätilanne
4. Valittu rahtityyppi (vakio, pika, lämpötilasäädelty tai charter kuljetus)
Huippusesonkeina, kuten joulun alla tai kiinalaisen uuden vuoden aikaan, hinnat voivat nousta 20–40 % rajallisen kapasiteetin vuoksi. Lentorahdin hinnoittelu elää siis jatkuvasti markkinoiden mukaan.
Lentorahtilähetyksen tilavuuspainon laskenta
Lentorahdin kustannuksissa painolla ja tilavuudella on suuri merkitys.
Lentorahdin hinnoittelu perustuu lähetyksen painoon, joka määritetään bruttopainon tai tilavuuspainon mukaan. Rahtihinta lasketaan kiloina (€/kg), ja lopullinen veloitus määräytyy sen painon mukaan, kumpi on suurempi.
Tilavuuspaino kuvaa lähetyksen kokoa suhteessa sen painoon. Lentorahdissa käytetään kansainvälistä standardia: 1 m³ = 167 kg.
Tämä tarkoittaa, että suurikokoinen mutta kevyt lähetys voi maksaa enemmän kuin pieni, painava paketti, jos sen tilavuuspaino ylittää bruttopainon.
Esimerkki tilavuuspainon laskemisesta kahdelle pakkaukselle.
Paketin mitat: pituus 120 cm, leveys 80 cm, korkeus 50 cm (2 pakkausta)
Lentorahdin tiheyssuhde: 1:6
Laskentakaava:
Kaava: ( ( P x L x K senttimetreinä ) / 6 000 ) x pakkausten lukumäärä( ( 120 x 80 x 50 ) / 6 000 ) x 2 = lähetyksemme tilavuuspaino on 160 kg.
Esimerkissä: (120×80×50)/6000×2=160kg(120 × 80 × 50) / 6000 × 2 = 160 kg(120×80×50)/6000×2=160kg
Pakettien tilavuuspaino on 160 kg.
Kumpaa painoa käytetään hinnoittelussa?
Lähetyksen rahdituspaino lasketaan aina sen mukaan, kumpi on suurempi:
• todellinen paino (bruttopaino) vai
• tilavuuspaino
Näin varmistetaan, että lentorahdin hinta vastaa lähetyksen tilaa koneessa.
Reitti, etäisyys ja toimitustapa
Reitin pituus ja määränpää vaikuttavat suoraan lentorahdin hintaan. Suorat lennot ovat nopeampia ja usein kalliimpia kuin reitit, joissa on välilaskuja. Toisaalta välilaskut voivat pidentää toimitusaikaa, mikä ei aina sovi kiireellisille lähetyksille.
CHS Air & Sea Oy tarjoaa kansainvälisen verkoston kautta kustannustehokkaita vaihtoehtoja eri reiteille sekä nopeita ovelta ovelle -toimituksia että lentokentältä lentokentälle -ratkaisuja.
Lähetyksen lastattavuus ja hinta
Lentoahdin hinta riippuu myös lähetyksen lastattavuudesta. Jos lähetyksen päälle voi laittaa muuta rahtia, tilankäyttö on tehokkaampaa ja hinta pysyy matalampana. Jos lähetys on ei-lastattava, sen päälle ei voi asettaa tavaraa, jolloin kuljetustilan hyötysuhde heikkenee ja hinta nousee.
CHS Air & Sea Oy auttaa optimoimaan lähetykset niin, että ne ovat turvallisia, tehokkaita ja kustannustehokkaita – sekä lento- että merirahdissa.
Lentorahdin lisämaksut
Lentorahtiin liittyy usein myös seuraavia lisämaksuja:
• Terminaalikäsittelymaksu: veloitetaan tavaran lastauksesta tai purkamisesta lentokoneeseen, kg-pohjaisesti.
• Turvamenettely- ja turvatarkastusmaksu: peritään viennin turvatarkastuksista.
• Vaarallisten aineiden tarkastusmaksu: koskee lähetyksiä, jotka sisältävät vaarallisia aineita ja vaativat erityiskäsittelyä.
Lentorahtien hinnat nousevat tyypillisesti sesonkien aikana, kun lentotilasta on kysyntää enemmän kuin tarjontaa. Tällaisia ajankohtia ovat muun muassa:
– Kiinalainen uusivuosi, Aasiasta Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin
– Loppuvuoden sesonki, Maailmanlaajuisesti
CHS:n globaali ja luotettava verkosto ja kokeneet logistiikan ammattiaiset ja huolitsijat mahdollistavat kilpailukykyiset hinnat myös kiireisinä aikoina.
Tarvitseko vakuutuksen lentorahdille?
CHS does not offer insurance but recommends it especially for valuable or sensitive/vulnerable shipments, where more extensive security is desired than what is provided by the general transport conditions.
Jos kyseessä on kevyt, mutta arvokas lähetys, voi olla järkevää ottaa ylimääräinen vakuutus, sillä yleissopimusten mukainen 26 SDR/kg vastuuraja saattaa jäädä selvästi alle tavaroiden ilmoitetun arvon.
Transport responsibilities are determined according to the Montreal and Warsaw Conventions,
mukaisesti, jos lentoreitillä on välilaskuja tai kohteita useammassa maassa. Näiden yleissopimusten mukaan rahdinkuljettajan vastuu on rajoitettu 26 SDR/kg (SDR = erityisnosto-oikeus), kuten IATA rahtikirjaehdoissa (AWB – AirWayBill/Condition of Contract) on määritelty.
https://www.iata.org/en/programs/passenger/mc99
The transport company is responsible for physical transport, while the freight forwarder acts as an intermediary and is responsible for organizing the transport, but not for the physical handling of the goods.
Yhteenveto – Lentorahdin hintaan vaikuttavat useat tekijät
– kuljetusreitti ja etäisyys
– rahdin mitat ja paino
– polttoaineen hinta ja sesonkivaihtelut
– vakuutukset ja erityiskäsittelyt
– palvelun nopeus ja toimitustapa
CHS Air & Sea Oy tarjoaa asiantuntevaa, henkilökohtaista ja läpinäkyvää palvelua kaikissa lentorahdeissa.
Olemme suomalainen, luotettava logistiikkakumppani, jolla on kansainvälisen verkoston tuki ja vankka kokemus eri toimialojen tarpeista.
Haluatko tietää tarkemmin, miten lentorahtipalvelumme voivat tukea yritystäsi? Tutustu palveluumme täällä: www.chs.fi/palvelut/lentorahti/
Get in touch - We'll be happy to help.
Air freight, sea freight and road transportations
inquiry(at)chs.fi
+358 20 7669 420

Tero Heino
Supervisor, Air freight
tero.heino(at)chs.fi
Read other news:
Read our customer stories:
Contact Us
Call us or send an email.
We will help you find the best solutions for your logistics.

