Korona pandemian jyllätessä vahvana maailman eri osissa rahtisatamia ja terminaaleja jouduttiin sulkemaan karanteenien vuoksi. Matkustusrajoitukset puolestaan poistivat pandemian aikana monia vakituisia lentoreittejä, jotka ovat toimineet myös rahdin kuljetuksissa.
Lisääntyneet rahtitilaukset ympäri maailman ovat luoneet ennätyksellisen ison konttipulan ja logistiikan pullonkaulan, jonka seurauksena rahtihinnat ovat nousseet huimasti kaikkialla. Tilanne on edelleen hyvin haastava, sillä esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Euroopassa on tällä hetkellä merkittävä kuljettajapula, ja tämä puolestaan hidastaa konttien purkua pois satamista.
Tämän seurauksena useat kymmenet isot valtamerien rahtilaivat odottavat huomattavia aikoja ankkurissa satamiin pääsyä. Suomeen saapuvat tavarat Euroopan isoista satamista aina feeder aluksilla eli pienemmillä konttilaivoilla ja vaikka Suomen satamat eivät ole ruuhkautuneet, heijastuvat Euroopan isojen satamien viiveet myös meille pohjolaan.
Yhdysvaltojen konttisatamien haasteet kasvavat
Yhdysvaltain länsirannikolla San Pedro Bayn ankkuripaikalla Los Angelesissa ja Long Beachillä laituripaikkoja odottavien alusten määrä on noussut pahimmillaan noin 70:een, mikä merkitsee jatkuvasti piteneviä odotusaikoja. Nämä satamat ovat USA:n tärkeimmät konttisatamat, joiden kautta kulkee suurin osa maan Kiina-kaupasta.Suurin osa ongelmasta ulottuu kaikkien satamien ulkopuolelle, nimittäin ruuhkautuneesta rautatieverkosta ja kuorma -autojen sekä kuljettajien pulasta kuljettaa rahtia pois telakoilta.
Aasian rahdit
Shanghain satama on yksi suurimmista konttisatamista maailmassa. Sen kautta kulkee vuodessa kolmikertainen määrä kontteja verrattuna Euroopan suurimpaan satamaan Rotterdamiin. Kiinassa on aiemmin tässä kuussa loppunut maan kansallisjuhla Golden Week- jonka aikana maa on ollut käytännössä kiinni juhlapyhien vuoksi.
Juhlapyhien isäksi viivästyksiä on aiheuttanut myös useat kovat myrskyt Kiinan rannikolla ja Shanghain sataman koronatilanteesta johtuneet rajoitukset. Tämän vuoksi Kaukoidän ja Euroopan sekä Kaukoidän ja Amerikoiden välisillä reiteillä on käytettävissä rajallisesti tilaa.
Tässä vaiheessa vuotta kannattaakin huomioida jo Kiinassa alkuvuodesta juhlittava Kiinalainen uusivuosi. Vuonna 2022 kiinalaista uuttavuotta vietetään 1. helmikuuta (tiikerin vuosi) Uudenvuoden juhlaa vietetään kaikkiaan 15 päivää, jolloin monet logistiikkatoiminnot ovat myös rajoitetusti käytettävissä.
Vaikka haastava tilanne maailmanlaajuisen logistiikan ja kuljetusten saralla näyttää jatkuvan vielä ensivuoteen, olemme CHS Groupissa hyvin valmistautuneita muuttuviin olosuhteisiin ja voimme auttaa asiakkaitamme niin mannertenvälisissä kuin Euroopan sisäisissä toimituksissa. CHS:n voimavara on hyvät yhteydet ja joustavat osaavat kumppanit maailmalla. Ota CHS ammattilaisiin yhteyttä, autamme mielellämme.
Juha Harjula
Managing Partner, CHS Group
+358 20 7669405
juha.harjula@chs.fi
Read our blogs:
Read our customer stories:
Contact Us
Call us or send an email.
We will help you find the best solutions for your logistics.